لازم يكون عندنا أمل

لازم يكون عندنا أمل

لازم يكون عندنا أمل

 صوت الإمارات -

لازم يكون عندنا أمل

بقلم : مصممة الأزياء رانيا يوسف

انا درست ادارة اعمال .. واخدت دبلوم فى إدارة الاعمال من الجامعة الأمريكية .
وكنت بحب اشتغل من وانا فى الجامعة ..وكان بابا دايما معترض على ده ..بس انا كنت بستسخف اوى انى اقف قدام بابا واقوله هات مصروف .. مع انه بصراحه عمره ما بخل عليا وطول عمره كان بيدينى ببذخ .. ربنا يشفيه يارب . 

اشتغلت بعد ما تخرجت سكرتيره تنفيذيه واشتغلت مدرسة لغة إنجليزية ولكنني عمري مالقيت نفسى فى الشغل ده .. وده لانى ماكونتش عاوز ادرس ادارة اعمال أساسا ..بس الله يسامحه التنسيق بقى فرقت معايا 1 %علشان ادخل فنون جميله
وبعد كام سنه قررت اعمل اللي بحبه وهو الرسم 

وابتديت بالرسم على الطرح والمفارش .. وكانت بتعجب الناس واشتغلت فيها فتره .. وطبعا ربنا يخليلنا الصين وطرح الصين اللى وقفت حالنا وخربت بيوتنا وكانت طرحة الصين بتتباع ارخص من تمن القماش الخام اللى كنت بجيبه ..
المهم بعد مالحال وقف قولت ابدا .. انا مش حستسلم .. انا حعمل الملابس اللى نفسى فيها ..بالطريقة اللي نفسى فيها ومع طرحتها . وجبت عمال .. وطبعا خدنا وقت كبير على ما لناس عرفتنا .. وبعد صبر وتجارب وحاجات تبوظ وحاجات تفرقع وتنجح بقى لينا اسمنا ..واتعرفنا فى الهرم كله .. وابتديت اظهر فى الميديا والناس تعرفنى اكتر واكتر .. وقررت اعمل شو روم للناس واقابلهم واشوف طلباتهم بنفسي .. وفعلا اخدنا مكان احسن واوسع وظبطنا الدنيا بعد صبر سنين وتنقل من شقه لشقه ومضايقاه من البشرية وده طبعا لانى بنت لوحدي .. المهم مفاتش سنه على المكان الجديد اللى كنت فرحانه بيه ..وحصل ان العمارة انفجرت بقنبلة على ايد إرهابي حقير .. وراح الاتيليه اللي كنت بحلم بيه ومالحقتش افرح بيه .. لكن واقسم بالله كنت راضيه جدا ورجعت من الحادث صليت ركعتين شكر لله انه نجانى من موت محقق وعمى أصابني من الخضة والصدمة وبرضوخ شفانى منه ... ورجعت أحاول الملم نفسى واللي باقي من الاتيليه .. واخدت مكان صغير علشان احط فيه حاجتى والاشلاء اللى بقيت من الانفجار .. وكنت كل  ما  احس انى مخنوقة وعاوزة اعيط ..اشتغل .. واحط كل زعلى وحزنى فى القطعة اللي انا مسكاها .
وكنت طول الوقت بقول لنفسى " اوعى يارانيا تعملي شغل وحش والناس تقول الحادثه اثرت على مستواك .. اوعى الانفجار يهزك ويأثر على شغلك ونجاحك اللى بنيتيه من سنين ..اوعي تضيعي تعب 16 سنه "... 
وفعلا عملت الكولكشن الأخير ... والحمد لله الحمد لله .لاقى صدى جامد اوى .ومازال مكسر الدنيا الحمد لله.. انا ماكنتش متخيله انه حينجح كده .. فعلا ان مع العسر يسر ... وادينا اهو رجعنا لارض الملعب .. وان شاء الله كله يتعوض .. وكله يبقى احسن من الأول طول ما فينا نفس .. لازم يكون عندنا امل.

 

GMT 20:06 2017 السبت ,04 تشرين الثاني / نوفمبر

عندما يزهر الخريف

GMT 14:09 2017 الخميس ,02 تشرين الثاني / نوفمبر

الراحة النفسية في ارتداء الملابس أهم من المنظر الجذاب

GMT 20:35 2017 الثلاثاء ,31 تشرين الأول / أكتوبر

الراحة النفسية في ارتداء الملابس أهم من المنظر الجذاب

GMT 15:43 2017 السبت ,24 حزيران / يونيو

​تزيين المنازل في المناسبات

GMT 20:06 2017 الأحد ,18 حزيران / يونيو

نقطه ضعفك سر نجاحك

GMT 14:45 2017 الجمعة ,07 إبريل / نيسان

فوائد زيت الزيتون للعناية بالبشرة

GMT 21:05 2016 السبت ,17 أيلول / سبتمبر

صناعة القبّعات

GMT 21:04 2016 السبت ,17 أيلول / سبتمبر

المكياج الليلي

الإسم *

البريد الألكتروني *

عنوان التعليق *

تعليق *

: Characters Left

إلزامي *

شروط الاستخدام

شروط النشر: عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

اُوافق على شروط الأستخدام

Security Code*

 

لازم يكون عندنا أمل لازم يكون عندنا أمل



تألَّقت بفستان مُطبّع باهظ الثمن

ميلانيا ترامب تُلف الأنظار بأحدث إطلالاتها

واشنطن- صوت الامارات
لفتت سيدة أميركا الأولى ميلانيا ترامب في أحدث ظهور لها، خلال استعدادها للسفر إلى اليابان برفقة زوجها رئيس الولايات المتحدة الجمعة، الأنظار بفستان أنيق مطبع من توقيع "كالفن كلاين"، أضافت إليه حزامًا رفيعًا لتحديد خصرها الرشيق. وكما هو متوقع، كانت إطلالة السيدة الأولى باهظة، حيث كشفت صحيفة "ديلي ميل" البريطانية، أن فستانها كلّف 3900 دولار، بخاصة، وأنه صارت موضع جدل، خاصةً فيما يتعلّق بإطلالاتها، فهي كثيرًا ما تلفت الأنظار بأناقتها، فضلًا عن تكلفتها الباهظة. وتميّز الفستان بطبعات تمثل بطاقات بريدية لأشكال لأماكن غربية، وبالإضافة إلى ترك خصلاتها حرة، أكملت "ميلانيا" إطلالتها بحذاء كحلي أنيق من توقيع "كريستيان لوبوتان"، بينما ارتدى الرئيس الأمريكي بدلة باللون الكحلي وربطة عنق باللون الأحمر. إقرا ايضًا: ...المزيد

GMT 03:59 2019 الإثنين ,27 أيار / مايو

الصادق المهدي يرفض إضراب الثلاثاء في السودان
 صوت الإمارات - الصادق المهدي يرفض إضراب الثلاثاء في السودان

GMT 06:55 2019 الثلاثاء ,30 إبريل / نيسان

وكيل أعمال الويلزي غاريث بيل يردّ على تصريح زيدان

GMT 19:13 2019 الإثنين ,29 إبريل / نيسان

كورتوا يتصدر قائمة سلبية لحراس مرمى "الليغا"

GMT 01:17 2019 الأحد ,28 إبريل / نيسان

نابولي يستعيد انتصاراته على حساب فروسينوني

GMT 18:51 2019 الأحد ,28 إبريل / نيسان

بايلي لا يفكر في الرحيل عن "مانشستر يونايتد"
 
syria-24

All rights reserved 2019 Arabs Today Ltd.

All rights reserved 2019 Arabs Today Ltd.

emiratesvoice emiratesvoice emiratesvoice emiratesvoice
emiratesvoice emiratesvoice emiratesvoice
emiratesvoice
بناية النخيل - رأس النبع _ خلف السفارة الفرنسية _بيروت - لبنان
emirates , emirates , Emirates